آشنایی با شیرینی های معروف شهرهای ایران

آشنایی با شیرینی های معروف شهرهای ایران

ایرانیها یکی از قدیمیترین اقوامی هستند که از 2500 سال پیش تا به امروز انواع مختلف شیرینی رو میپختند. در واقع استفاده از شیرینی بخش مهمی از آداب پذیرایی از مهمانها به حساب میاد که در هر شهر و منطقهای تنوع خاص خودش رو دارد. شیرینیهای ایرانی شکل، رنگ، عطر و مزههای خیلی متفاوتی دارند و جالبه که خیلی از اونها برای اکثر مردم دنیا شناخته شده هستند.

تقسیم بندی شیرینی های معروف شهرهای ایران میتونه بر اساس مزه، شکل، مواد اولیه و خیلی چیزهای دیگه انجام بشه. ولی به نظر میرسه، تقسیم بندی بر اساس محل و شهر اون یکی از بهترین روشهای نامگذاری باشه.

ما در قنادی دلوین، برای اهترام به ذائقه و حق انتخاب شما، علاوه بر شیرینیهای روتین و معروف اروپایی، بخشی رو هم به عرضه شیرینی های معروف شهرهای ایران زمین اختصاص دادیم. برخی از شیرینی های معروف شهرهای ایران که در قنادی دلوین عرضه میشوند شامل موارد زیر هستند:

گز اصفهان

اگر بگیم که گز شناخته شده ترین شیرینی ایرانی در تمام دنیا بشمار میاد، اضافه گویی نکردیم. این شیرینی پر طرفدار قدمتی 450 ساله دارد و از دوران صفویه تا امروز مورد توجه بوده است. مواد اصلی تشکیل دهنده شیرینی گز شامل گزنگبین، عسل، سفیده تخم مرغ، گلوکز مایع و پسته هست. اما امروزه بجای گزنگبین و عسل از شکر استفاده میشه، تا صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشه. اگر طعم واقعی گز رو میخواهید بچشید، حتما گز تهیه شده با گزنگبین یا عسل رو هم امتحان کنید. این شیرینی به دو صورت آردی و لقمه تهیه میشه که نوع اصیل گز همان آردی است. دلیل قرار دادن گز در آرد هم به خاطر تازه تر موندن اون بوده که با بسته بندیهای مختلف پلاستیکی جایگزین شده.

سوهان قم

این شیرینی بسیار معروف و محبوب هم جزو خوراکیهای خیلی خوشمزهای هست که اکثر ما دوست داریم و بیشتر مردم قم اون رو به دنیا معرفی کردند. قدمت این شیرینی به دوره قاجار میرسه و بیشتر با آرد جوانه گندم، عسل، زعفران، روغن حیوانی اعلا، هل، شکر و پسته درست میشه. امروزه سوهان قم به اشکال گوناگون و در بسته بندیهای بسیار متنوعی عرضه میشود. ما هم در قنادی دلوین انواع مختلف سوهان قم رو برای شما تهیه کردیم تا از طعم بینظیر اون لذت برید.

باقلوا و قطاب یزد

باقلوا و قطاب یزد هم از اون نوع شیرینیهایی هست که در کل ایران شناخته شده و مردم خیلی از کشورهای دیگه هم طرفدار اون هستند. البته باقلوای یزد با باقلوای ترکی متفاوت بوده و فقط تشابه اسمی دارند. این شیرینی سنتی و قدیمی را بیشتر با آرد، شکر، زرده تخم مرغ و شیر درست میکنند. برای جذاب تر شدن طعم باقلوا و قطاب، به اونها گلاب کاشان، هل، مغز بادام و پسته و … اضافه میشه. توصیه میکنیم نمونههای با کیفیت قطاب و باقلوای یزد رو در قنادی دلوین امتحان کنید.

قرابیه تبریز

این شیرینی در واقع یکی از انواع شیرینیهای سنتی آذربایجان شرقی بحساب میاد که امروزه در شهرهای مختلف ایران از جمله اردبیل، زنجان، تبریز، قزوین، ارومیه و مراغه و همچنین در کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و یونان هم پخته میشه. قرابیه علاوه بر طعمش، شما را با مغز‌های متفاوت و پرشماری که داخلش هست غافلگیر می‌کنه. طرفدارای این شیرینی، همه کسانی هستند که اون رو امتحان کردند. قرابیه جزو شیرینیهای مجلسی و گران قیمت محسوب می‌شه که در مراسمهای رسمی مردم تبریز برای پذیرایی از مهمانها استفاده میشود.

کاک و نان برنجی کرمانشاه

همه ایرانیها و به خصوص کسایی که به استان زیبای کرمانشاه سفر کردند، حتما شیرینی های کاک، نان برنجی و نان خرمایی این استان رو میشناسند. شیرینی کاک، یکی از شیرینیهای خشکی و بسیار ماندگار هست که از لایه لایه‌های نازکی تشکیل شده. این شیرینی اغلب با عطر دارچین درست میشه و روی اون رو با خاک قند تزیین می‌کنند.

نان خرمایی و نان برنجی هم از شیرینیهای دوره قاجار هستند که تا به امروز محبوب و مورد توجه خیلی از مردم بودند.

باقلوا پرچمی قزوین

این باقلوا یکی از خاصترین باقلواهای ایرانی به حساب میاد که در قزوین درست میشه. باقلوا پرچمی قزوین شامل یک لایه پودر پسته، یک لایه با پودر بادام، یک لایه زعفرانی و یک لایه پودر قندی هست که ظاهری زیبا و طعمی بینظیر رو به این شیرینی دادند. برای تهیه این باقلوا حتما لازم نیست تا قزوین سفر کنید، چون ما در قنادی دلوین نوع باکیفیت اون رو برای شما مهیا کردیم.

باسلوق شیرینی اراک و ملایر

باسلوق یکی از اون شیرینی هایی هست که امروزه در اکثر شهرهای ایران تولید میشه. اما زادگاه باسلوق رو اغلب شهرهای اراک و مراغه میدونند. باسلقها در طعمهای مختلفی مثل زعفرانی، گردویی، ساده و… درست میشوند و بافتی نرم و شبیه ژله دارند. نشاسته، گلاب، شکر، پودر نارگیل و روغن از جمله مواد اولیه این شیرینی خاص به حساب میآیند.

کلمپه کرمان

شیرینی کلمپه، یکی از سوغات سنتی شهر بم به حساب میاد که به دلیل مغذی بودن و محبوبیت زیادش، امروزه در تمام ایران پخته می‌شود. این کلوچه خوشمزه از آرد، گردو، خرما، زعفران، هل و گلاب تهیه می‌شه. اگر تا به حال کلمپه رو امتحان نکردید، میتونید این شیرینی رو در قنادی دلوین تهیه کنید.

پیشمه ترکمنی

یکی از معروفترین شیرینی ها و سوغاتیهای مردم ترکمن کشورمون، همین پیشمه ترکمنی است که ظاهری شبیه به گوشفیل یا پیراشکی دارد. این سوغات خوشمزه بیشتر شبیه به نان خامهای هست که داخلش خامه نداره و از آرد، شکر، کره، تخم مرغ و گلاب درست میشه.

ما در ایران طیف وسیعی از شیرینیها و مواد خوراکی خوشمزه رو داریم که برای شناخت بیشتر اونها باید به دور کشور سفر کنیم. البته بخشی از این شیرینیها رو هم میتونید با مراجعه به قنادی دلوین تهیه کنید و از طعم خوش اونها لذت ببرید تا بیشتر به سفر در ایران ترغیب بشید.

فهرست مطلب