روش پخت کیک اسفنجی

روش پخت کیک اسفنجی

کیک اسفنجی یا به قول انگلیسیها Sponge cake در واقع یکی از کیکهای پایهای و پر تنوع در صنعت شیرینی پزی محسوب میشه که از 300 سال پیش تا به امروز به روشهای مختلفی تهیه شده است. ویژگی مهم و اصلی این کیک، بافت بسیار سبک و متخلخلش هست که باعث نرمی و خوشمزهگی اون میشه. پخت کیک اسفنجی در همه جای دنیا مرسوم بوده و به خودی خود محبوبیت خیلی زیادی در بین مردم دنیا دارد. خیلی از مردم دنیا، نوع ساده کیک اسفنجی را به عنوان عصرانه یا چاشت به همراه چای، قهوه و یا یک نوشیدنی گرم، همه روزه میل میکنند.

با کیک اسفنجی انواع مختلفی از کیکها مثل کیک تولد، کیک عروسی و … درست میشوند. تقریبا میشه گفت تا به امروز، همه نوع شکلات، خامه، مربا، پوره، مارمالات، رنگ، میوه و … برای تزئین و فرم دهی این نوع کیک استفاده شده است. ما هم در قنادی دلوین از این کیک پرطرفدار برای تهیه محصولات متنوعی بهره میگیریم. شما برای پذیرایی از مهمونها در مراسمهای مختلفتون، میتونید کیکها و شیرینیهای مورد نظر خودتون رو به ما سفارش بدید تا از طعم مطلوب یک شیرینی خوشمزه لذت ببرید.

ساختار نهایی پس از پخت کیک اسفنجی

کیک اسفنجی بافت خیلی نرم و سبکی دارد و وقتی که اون رو میبریم، ساختار داخلش مثل ابر یا اسفنج دریایی، از تعداد بی‌شماری حباب‌های هوا درست شده. در واقع روش پخت کیک اسفنجی و استفاده از تعداد بالای تخم مرغ، باعث میشه که این کیک لطیف بشه.

مواد اصلی تشکیل دهنده برای پخت کیک اسفنجی

تخم مرغ، آرد و شکر اصلی ترین مواد تشکیل دهنده یک کیک اسفنجی اصیل بشمار میاند که باید با روش درستی باید با هم ترکیب بشند. مسلما اگر همینطوری این سه ماده رو با هم مخلوط کنید، چیزی که از فر یا تنور بیرون میارید یک کیک اسفنجی نیست.

در هنگام پخت کیک اسفنجی، اگر به هر دلیلی اصول و ظرافتهای هم زدن یا ترکیب مواد را رعایت نشه، نمیتونید شیرینی پفی و لطیفی رو تهیه کنید. ما در قنادی دلوین از روشهای پیشرفته و امتحان شدهای برای پخت کیک اسفنجی پایه استفاده میکنیم که نیازمند ابزارهای قنادی و صنعتی هستند. اما شما برای تهیه یک کیک خوب میتونید از روشهایی که براتون توضیح میدهیم استفاده کنید و نکات اون رو رعایت کنید.

اولین نکته برای پخت کیک اسفنجی، انتخاب رسپی یا دستور پخت متناسب با امکانات موجود در منزل هست. شما برای تهیه این شیرینی خوشمزه و پر کاربرد نیاز به تجهیزاتی مثل فر، اجاق گاز، همزن دستی، همزن برقی و … دارید. پس بهتره با توجه به امکانات خودتون یک روش رو انتخاب کنید.

روش پخت کیک اسفنجی در فر یا توستر

مواد لازم برای پخت کیک اسفنجی با فر شامل یک پیمانه سرخالی آرد قنادی، نصف پیمانه پودر شکر، دو  قاشق غذاخوری آب جوشیده سرد، چهار عدد تخم مرغ، نوک قاشق چایخوری وانیل، یک چهارم قاشق غذاخوری بکینگ پودر میشود.

در ابتدا اگر از فر گازی استفاده میکنید اون رو تا دمای 180 و اگر فر برقی یا توستر دارید، تا دمای 160 درجه سانتیگراد میرسونید. توجه کنید که قبل از قرار دادن کیک در فر باید فضای اون به صورت کامل و یکنواخت گرم شده باشد.

سپس سفیده و زرده تخم مرغ رو از هم جدا کره و سفیدهها رو برای 5 دقیقه داخل فریزر میگذاریم. بعد اونها رو با همزن برقی دور تند، هم میزنیم تا پف کنند. در اینجا نصف پودر شکر رو بهش اضافه میکنیم. حالا تا زمانی که سفیده کاملا فرم بگیره و سفت بشه به همزدن ادامه میدیم و بعد از اتمام، اون رو دخل یخچال میگذاریم.

الان نوبت ترکیب وانیل با زرده تخم مرغها و باقیمانده پورد شکر رسیده. اونها رو هم با دور تند همزن به خوبی مخلوط میکنیم تا به مواد کرمی رنگی برسیم. بعد آب جوشیده و خنک شده رو به اون اضافه میکنیم.

مرحله مهم بعدی که جزو فوتهای مهم کار هم به هساب میاد، الک کردن سه باره مخلوط آرد و بکینگ پودر هست.

بعد از این باید اول مایع کرم رنگ زرده رو به آرد اضافه کنیم و با لیسک هم بزنیم. سپس نوبت اضافه شدن سفیده پف کرده تخم مرغ میرسه.

حالا که مواد برای پخت کیک اسفنجی مهیا شدن، اونها رو توی قالب چرب شده میریزیم تا جایی که دو سوم قالب پر بشه.

اگر از فر گازی استفاده میکنید، قالب رو در طبقه وسط بگذارید و درب فر ببندید. ولی اگر توستر دارید، اول روی قالب یک فویل آلمینیومی بکشید، بعد داخل تستر یک کاسه آب بگذارید و در آخر کیک رو داخل فضای گرم شده توستر قرار بدید.

از الان، چهل دقیقه به کیک زمان بدید و در آخر با فرو کردن یک خلال چوبی باریک، مطمئن بشید که همه مواد درون کیک پخته شدند.

روش پخت کیک اسفنجی بدون فر و در قابلمه

اگر توی خانه فر ندارید، نگران نباشید. این بار باید از مواد زیر برای پخت کیک اسفنجی استفاده کنید.

2.5 تا ۳ لیوان آرد، 2 عدد تخم مرغ، یک  لیوان شکر، یک سوم  قاشق چایخوری وانیل، ۱ لیوان شیر، 4.5 قاشق غذاخوری روغن مایع و در آخر ۲ قاشق غذاخوری بکینگ پودر را مهیا کنید.

در این روش ابتدا باید تخم مرغ ها، شکر و وانیل رو داخل کاسه بریزید و آنقدر هم بزنید تا مخلوط تخم مرغ سفید و کش دار بشه. سپس روغن مایع و شیر را به مخلوط اضافه میکنیم و دوباره به قصد مخلوط شدن هم میزنیم.

الان باید مخلوط آرد و بکینگ پودر را 2 بار الک کنیم و بعد اون رو در سه مرحله به مایع بالا اضافه کنیم.

در این روش قابلمه را کمی چرب کرده و روی آن آرد پاشی میکنیم. بعد آنرا بر میگردانیم تا آرد اضافه خارج شود. مایع کیک رو داخل قابلمه میریزیم و سپس آنرا چند بار محکم روی یک سطح صاف میکوبیم تا هوای داخل مواد خارج بشوند.

حالا میتونیم قابلمه روی شعله پخش کن و در حرارت ملایم قرار بدیم و بعد از 40 تا 50 دقیقه کیک پخته شده رو تست کنیم.

به یاد داشته باشیم هنر شیرینی پزی و پخت کیک اسفنجی به تمرین نیاز داره. اگر کیک شما دفعه اول خراب شد، نا امید نشید و دوباره با دقت بیشتری این کار رو انجام بدید تا مهارت لازم رو بدست بیارید.

اگر هم الان هوس کیک اسفنجی کردید، به قنادی دلوین تشریف بیارید و اون رو به راحتی تهیه کنید.

فهرست مطلب